Tuesday, October 10, 2023

BADMINTON

 Badminton adalah sukan raket yang dimainkan oleh dua atau empat pemain. Permainan ini bermula di India pada abad ke-19, dan ia dikenali dengan beberapa nama seperti "Poona," "Poonah," atau "Puna." Permainan ini popular di kalangan pegawai Inggeris yang berkhidmat di India semasa pemerintahan British.

Versi Asal Poona: Sebuah versi popular mengatakan bahawa badminton bermula di kawasan kota Poona (kini dikenali sebagai Pune) di India. Terdapat rekod yang menunjukkan bahawa permainan ini dimainkan di British Army garrison di Poona pada pertengahan abad ke-19. Permainan Poona merupakan cikal bakal kepada permainan badminton moden.

Sarjana Britanis Membawa Kembali ke England: Apabila pegawai British yang berkhidmat di India kembali ke England, mereka membawa permainan Poona bersama mereka. Di England, permainan ini terus berkembang dan mendapat populariti. Ia menjadi dikenali sebagai "badminton" berdasarkan Badminton House di Gloucestershire, England, di mana permainan ini kerap dimainkan.

Perkembangan Peraturan: Permainan badminton moden mula mendapat bentuk apabila peraturan resmi diperkenalkan. Badminton Association of England (kini dikenali sebagai Badminton England) ditubuhkan pada tahun 1895, dan peraturan pertama permainan badminton dikeluarkan pada tahun 1873.

No comments:

Post a Comment

Bola Sepak

  Bola sepak adalah sukan yang telah berlangsung selama berabad-abad dan bermula dengan sejarah yang agak kabur. Walaupun tidak mungkin untu...