Tuesday, October 10, 2023

OBJEKTIF

 Objektif sukan perpaduan adalah untuk mempromosikan perpaduan dalam masyarakat melalui penyertaan dalam aktiviti sukan. Ini mempunyai pelbagai matlamat dan manfaat,


1)Menggalakkan Perpaduan Etnik: Sukan perpaduan membawa bersama pelbagai kumpulan etnik dalam masyarakat. Ini membantu mengurangkan perasaan perkauman dan memupuk persefahaman antara pelbagai etnik.

2)Mengatasi Perbezaan Sosio-Ekonomi: Aktiviti sukan perpaduan boleh diakses oleh orang dari pelbagai lapisan sosial dan ekonomi. Ini membantu dalam menyatukan orang ramai dari pelbagai latar belakang ekonomi.

3)Membina Semangat Kejiranan: Sukan perpaduan sering melibatkan komuniti tempatan. Ini membina semangat kejiranan dan menyatukan penduduk setempat.

4)Pengiktirafan Bakat Tempatan: Sukan perpaduan memberikan peluang kepada bakat-bakat tempatan untuk bersaing dan muncul. Ini membantu mengenal pasti dan membangunkan bakat-bakat sukan tempatan.

5)Pembangunan Modal Insan: Melalui penyertaan dalam sukan perpaduan, individu dapat mengembangkan kemahiran fizikal dan mental, meningkatkan kesihatan, dan belajar nilai-nilai seperti kerjasama, disiplin, dan kecekapan.

Pertumbuhan Ekonomi: Sukan perpaduan boleh membawa faedah ekonomi kepada komuniti melalui pembinaan kemudahan sukan, pelancongan, dan penyertaan dalam acara-acara sukan perpaduan.

Penyatuan Negara: Di peringkat yang lebih luas, sukan perpaduan dapat menyatukan negara dan memupuk semangat kebangsaan. Perkongsian dalam kejayaan sukan kebangsaan dapat menjadi simbol perpaduan.

No comments:

Post a Comment

Bola Sepak

  Bola sepak adalah sukan yang telah berlangsung selama berabad-abad dan bermula dengan sejarah yang agak kabur. Walaupun tidak mungkin untu...